Ako sa stravovať - skupina "A"

 
 
 

Stravovanie pre krvnú skupinu A

KRVNÁ SKUPINA A

PESTOVATEĽ, usadlý, spolupracujúci, usporiadaný

Silné stránky: Dobre sa prispôsobuje zmenám potravy a prostredia. Imunitný systém uchováva a metabolizuje živiny ľahšie.

Slabé stránky:  Citlivý tráviaci trakt. Zraniteľný imunitný systém otvorený mikrobiálnym inváziám.

Zdravotné riziká: Srdcové ochorenia, rakovina, anémia, ochorenia pečene a žlčníka, diabetes mellitus

Dietetický profil: Vegetarián, zelenina, tofu, ryby a iné vodné živočíchy, obilniny, fazuľa, strukoviny, ovocie

Kľúč k chudnutiu: vyhnúť sa mäsu, mliečnym produktom, fazuli, pšenici. Pomáhajú rastlinný olej, jedlá zo sóje, zelenina, ananás

Doplnky: Vitamín B 12, kyselina listová, vitamín C, vitamín E, hloh, echinacea, kvercetín, pestrec mariánsky

Plán cvičenia: Upokojujúce cvičenia na koncentráciu ako: joga, taj - chi

 

Bol prvým vegetariánom, ktorému sa darilo, ak mal ustálenú stravu a nemenné prostredie. Potrebuje stravu poľnohospodárskeho charakteru, aby zostal štíhly a tvorivý. U ľudí s krvnou skupinou A sa mäso uloží vo forme zásob tuku. Ľudia  s krvnou skupinou A majú málo žalúdočných kyselín, preto trávenie mäsa je pre nich ťažké. Pre ľudí s krvnou skupinou A sú ťažšie stráviteľné aj mliečne výrobky, spomaľujú metabolizmus, ohrozujú srdce, vedú k nadváhe, cukrovke. Pšenica má kyslý účinok pre ľudí so skupinou A.

 

Jedlá podporujúce priberanie na váhe

Mäso – ťažko stráviteľné, zvyšuje zásoby tuku, zvyšuje tvorbu jedovatých látok.

Mliečne výrobky – spomaľujú metabolizmus

Fazuľa siata, mesačná (limská ) – ruší činnosť tráviacich enzýmov, pomaly metabolizuje

Pšenica ( v nadmernom množstve ) – zhoršuje efektívnosť inzulínu a využitie energie

 

Jedlá podporujúce chudnutie

Rastlinné oleje – podporujú efektívne trávenie, chránia pred retenciou vody

Jedlá zo sóje – podporujú efektívne trávenie, sú rýchlo metabolizované

Zelenina – podporuje efektívny metabolizmus, zvyšuje mobilitu čriev

Ananás -  pomáha pri trávení, zvyšuje využívanie energie, zvyšuje mobilitu čriev

 

JEDLÁ OSOŽNÉ, NEUTRÁLNE, NEVHODNÉ

Osožné potraviny sú pre vás liekom, neutrálne potravou a nevhodné jedom. Mali by ste preferovať osožné potraviny pred neutrálnymi a obmedzovať až podľa možnosti vylúčiť nevhodné potraviny, ktoré obsahujú pre vás škodlivé lektíny, ktoré môžu  vyvolať zápaly sliznice, čo sa môže podobať alergii na jedlo.

 

Mäso a hydina

Na dosiahnutie najpriaznivejšieho účinku, ľudia s krvnou skupinou A by mali mäso zo svojho jedálneho lístka úplne vynechať, kvôli zníženia rizika srdcových ochorení a rakoviny pomocou stravy. Začnite tým, že niekoľkokrát týždenne nahradíte mäso rybou. Ak predsa len jete mäso, kupujte si čo najchudšie. Hydina je oveľa lepšia než červené mäso.  Zo stravy úplne vynechajte mäsové výrobky ako je šunka, klobásy alebo salámy. Jedzte mäso maximálne 1 x týždenne.

 Neutrálne: kuracina, moriak

Nevhodné: hovädzie mäso, bravčové mäso, teľacie mäso, baranie mäso, kačacina, husacina, jarabica, bažant, prepelica, králik, divina, slanina, šunka, srdce pečeň

 

Morské a sladkovodné živočíchy

Ryby by mali ľudia s krvnou skupinou A konzumovať 3-4 x do týždňa pečené alebo grilované.

Osožné: kapor, losos, makrela, sardinky, treska, pstruh dúhový, pstruh morský, šťuka malá, slimák, morský diabol, ostriež strieborný, okúň, okúň žltý

Neutrálne: tuniak ,žralok, šťuka riečna, ryba žltochvostá, kosatka, ostriež morský, okúň biely, jeseter, belica, mečiar  

Nevhodné: barakuda, granát, hrebenatka, chobotnica( kalmár ), kaviár, korytnačka, morský jazyk, mušle, platesa obrovská, rak potočný, sardela, sépia, sleď, plotica, šťuka morská, údený losos, úhor, ustrice žaby

 

Mliečne produkty a vajíčka

Ľudia s krvnou skupinou A tolerujú malé množstvo kvasených mliečnych výrobkov. Mali by sa zdržať  všetkých plnotučných mliečnych výrobkov. Správnou voľbou je pre nich jogurt, kefír, kyslé mlieko, fermentované mliečne výrobky. Jedzte maximálne 1 x denne doporučené mliečne výrobky.  Surové kozie mlieko je dobrou náhradou za klasické mlieko. Ak máte krvnú skupinu A a máte alergie alebo problémy s dýchacími cestami, mali by ste myslieť na to, že mliečne výrobky zvyšujú množstvo vylučovaného hlienu. Mali by ste  zredukovať aj množstvo vajec  1 vajíčko každý druhý deň.

Osožné: sójový syr Tofu, sójové mlieko, sú dobrou alternatívou mliečnych výrobkov.

Neutrálne: farmársky syr, syr  Feta, kozí syr, kozie mlieko , kefír, mozarella, jogurt, ovocný jogurt, mrazený jogurt, ricotta – taliansky tvaroh s nízkym obsahom tuku

Nevhodné: plnotučné, nízkotučné mlieko, maslo, tvaroh, srvátka, zmrzlina, cmar, syry Camembert, Čedar, Permezán, Eidam, Ementál, Gouda, roztierateľný syr

 

Oleje a tuky

Potrebujete len malé množstvo oleja, maximálne 1 lyžica denne. Olivový olej má pozitívny vplyv na srdcové funkcie a znižuje hladinu cholesterolu a je vhodnejší a chutnejší ako olej ľanový.

Osožné: olivový olej, ľanový olej

Neutrálne: olej canola, olej z pečene tresky

Nevhodné: kukuričný olej, olej z arašídov, šafránový olej, sezamový olej

 

Orechy a semená

Najpriaznivejší účinok majú lieskové oriešky, obsahujú látky protirakovinové. Jedzte ich aj s vnútornou šupkou. Ak máte problémy so žlčníkom jedzte maslo z lieskových orieškov, existuje aj olej z lieskových orieškov, ktorý sa dá kúpiť v obchodoch zdravej výživy. Vhodné sú aj tekvicové jadrá a tekvicový olej na prostatu, maximálne 1 lyžica denne.

Osožné: arašidy nesolené, lieskové oriešky, tekvicové jadrá

Neutrálne: mandle, sezam, sezamová pasta (tahini), oriešky hikori a pekan, liči, slnečnicové jadrá, macadamiové orechy, mak ,orechy vlašské

Vyhýbajte sa: brazílske orechy, kešu, pistácia

 

Fazuľa a strukoviny

Pre ľudí s krvnou skupinou 0 sú strukoviny dobrým zdrojom bielkovín, ale niektorým druhom by sa mali vyhýbať. Sója je ich veľká priateľka. Dá sa konzumovať 1 šálka denne.

Osožné: fazuľa Aduke, Azuki, Pinto ,fazuľa čierna, zelená, sója červená, šošovica domáca, zelená červená

Neutrálne: fazuľa zelená s dlhým strukom, fazuľa biela, bôb, hrášok zelený

Nevhodné: fazuľa medená, fazuľa siata, fazuľa lima (mesačná ), fazuľa červená, fazuľa tamarind

 

Obilniny

Konzumujte radšej celozrnné obilniny. Vhodné je aj proso, sójová múka, kukuričná múka, ovos. Mala by sa obmedziť konzumácia pšenice, pretože stimuluje tvorbu hlienu. Má kyselinotvorný vplyv, ktorý je potrebné kompenzovať jedením potravín zásadotvorných. Dá sa konzumovať 1 – 2 x denne 1 šálka.

Osožné: amarant, pohánka, pohánková kaša

Neutrálne: jačmeň, kururičné vločky, kukuričná múka, ryža, proso, ovsené vločky, ovsená muka, otruby z ryže, pšenica špaldová

Nevhodné: sedemzrná obilnina, pšeničné klíčky, otruby z pšenice

 

Chlieb a pečivo

Ak majú ľudia s krvnou skupinou A problémy s obezitou alebo zvýšenú hlienotvorbu, nemali by konzumovať jedlá z celozrnnej múky. Alternatívou je sója alebo ryžová múka. Chlieb z pšeničných klíčkov, ktorý je u nás v predajnej sieti, neobsahuje spravidla dostatočné množstvo pšeničných klíčkov, ale hlavne hladkú múku. Chlieb Essene a Ezekiel, v predajňach zdravej výživy je pripravený z pšeničných klíčkov, z ktorých je glutén odstránený. Doporučenné dávky sú 1 krajec alebo 1 ks pečiva denne.

Osožné: chlieb Essene, Ezekiel, ryžová torta, chlieb so sójovej múky, chlieb z pšeničných klíčkov

Neutrálne: 100% ražný chlieb, kukuričné pagáčiky, kváskový chlieb, pečivo z ovsených otrúb, chlieb zo špaldovej pšenice, bezlepkový chlieb, chlieb Wasa( druh suchárov), chlieb z nelúpanej ryže

Nevhodné: biele pečivo, biely chlieb, maces, mnohozrný chlieb, pečivo( koláče) z pšeničných otrúb, čajové pečivo

 

Zrná a cestoviny

Obsahujú značné množstvo rastlinných bielkovín. Obsahujú živiny, ktoré ľudia s krvnou skupinou A nemôžu prijať vo forme živočíšnych bielkovín. Doporučené je 1 šálka každý druhý deň.

Osožné: pohánková kaša, ovsená múka, ryžová múka, ražná múka, rezance Soba, cestoviny z artičoky

Neutrálne: Kus – kus, múka jačmenná, múka z pšenice bulgur, durum, múka z pšenice špalda, rezance a cestoviny zo špaldovej múky, grahamová múka, múka z pšeničných klíčkov, ryža natural, quinoa

Nevhodné: biela múka, hladká múka, cestoviny z pšeničnej krupice

 

Zelenina

Je zdrojom minerálov, enzýmov, antioxidantov. Väčšina je vhodná, ale napr. paprika dráždi citlivý žalúdok. Skupina A je citlivá na zemiaky, sladké zemiaky ( batáty ), kapustu a paradajky. Vynikajúce sú však mrkva, kel, tekvica, špenát, brokolica.  Používajte veľa cesnaku a cibule kvôli zvýšeniu imunity. Tofu je pilierom stravy. Najlepšie je pražené ochutené cesnakom, zázvorom a sójovou omáčkou. Doporučená je denne 1 šálka čerstvej alebo varenej denne a výrobky zo sóje aspoň raz do týždňa.

Osožné: artičoky, brokolica, cigória, cibuľa, petržlen, mrkva, karfiol, paštrnák, americký kel, púpava, cesnak, chren, kel, listy lucerny, tekvica, kaleráb, pór, hlávkový šalát, špenát, cukrová repa, Tempeh(indonézke jedlo zo sóje),Tofu

Neutrálne: špargľa, bambusové výhonky, cvikla, koriander, uhorky, fenikel, zelené šaláty, huby, hliva ustricová, oliva zelená, reďkovka, ružičkový kel, cuketa, avokádo, kukurica, horčica

Nevhodné: zemiaky(biele, červené sladké ( batáty )), paprika ( červená, zelená, žltá ), paradajky, čínska kapusta, červená kapusta, biela kapusta, baklažán, huby shiitake, oliva ( grécka, španielska)

 

Ovocie

Ľudia s krvnou skupinou A by mali jesť ovocie pravidelne každý deň.  Mali by uprednostňovať zásadité ovocie

 ( bobuľovité a slivky). Melóny sú síce zásadité, ale pre nich ťažko stráviteľné. Pomaranču sa radšej vyhnite, neprospievajú žalúdku.  Grapefruit, citrón  a ananás sú zase užitočné.  Banán vhodný nie je, nahraďte ho marhuľami a figami, ktoré tiež obsahujú draslík. Jedzte denne 1ks  alebo 100 – 150 g , najlepšie dopoludnia.

               Osožné: marhule, ostružiny, čerešne, figy čerstvé, sušené, grapefruit, citrón, ananás, čučoriedky, slivky  bystrické, mirabelky, slivky červené, slivky sušené, hrozienka

Neutrálne: jablká, čierne, červené ríbezlie, ďatle, baza čierna, egreš, hrozno všetky typy, limetky, melón červený, broskyne, hrušky, granátové jablká, maliny, star fruit (karambola), jahody, kiwi, nektarinky

Nevhodné: banány, kokosové orechy, mango, melón žltý, papaja, rebarbora, mandarínky

 

Zeleninové a ovocné šťavy

Ľudia s krvnou skupinou A by podľa možnosti mali každý svoj deň začať vypitím menšieho pohára limonády pripravenej z polovice citróna. Tento nápoj im pomôže znížiť množstvo hlienu, ktoré sa počas noci nahromadilo v ich lenivom tráviacom trakte.  Mali by konzumovať zásadotvorné šťavy.

Osožné: marhuľová, mrkvová, zelerová, višňová, grapefruitová, ananásová, slivková, citrónová šťava

Neutrálne: jablkový mušt, jablková šťava, kapustová z kyslej kapusty, uhorková, hroznová, čučoriedková

Nevhodné: pomarančová, mandarínková, paradajková

 

Koreniny

Správna kombinácia potravín efektívne podporí imunitný systém. Koreniny založené na sóji, napr. tamari, miso a sójová omáčka majú veľmi priaznivý účinok na ľudí s krvnou skupinou 0. Morské riasy a chaluhy sú výborným zdrojom jódu. Ocot sa neodporúča, lebo dráždi sliznicu žalúdka.  Čokoláda je pre krvnú skupinu A dovolená v malom množstve.

Osožné: jačmenný slad, Tamari(koncentrát sójovej omáčky), cesnak, Miso(kvasená sójová omáčka), sójová omáčka, čierna melasa s obsahom železa (blackstrap)

Neutrálne: Kukuričný škrob,  kukuričný sirup, nové korenie, aníz, bazalka, bobkový list, karmadon, svätojánsky chlieb, pažítka, čokoláda, škorica, klinčeky, koriander, agar, tatárska omáčka, rasca, kari korenie, kôpor, med, chren, sušené morské riasy, javorový sirup, majoránka, horčicové semená, muškátový orech, oregáno, paprika, petržlen, rozmarín, šafran, šalvia, soľ, tamarind, manioka, estragón, tymián( materina dúška), kurkuma, vanilka, mäta pieporná

Nevhodné: kapari, želatína, čierne korenie mleté, kayenské korenie, štipľavá paprika, ocot

 

Prísady

Horčica je jedinou prísadou, ktorá má pre ľudí s krvnou skupinou A priaznivý účinok. Môžete jesť malé množstvá džemu, šalátové dresingy, s nízkym obsahom tuku a občas marinované jedlá, ale nie vo veľkom množstve, lebo dráždia žalúdok. Aj kečup by ste mali vynechať, lebo paradajky a ocot sú ťažko stráviteľné.

Osožné: horčica

Neutrálne: džem z odporúčaných druhov ovocia,  želé z odporúčaných typov ovocia, šalátové dressingy  s nízkym obsahom tuku.

Nevhodné: kečup, majonéza, worčesterská omáčka

 

Bylinkové čaje

Ľudia s krvnou skupinou A majú lenivší imunitný systém. Hloh posilňuje funkciu srdca, lucerna, lopúch a echinacea podporujú činnosť imunitného systému, zelený čaj je antioxidant, zázvor zvyšuje produkciu žalúdočnej kyseliny, proti stresu je výborný rumanček a valeriána.

Osožné: lucerna, aloe, lopúch, rumanček pravý, echinacea, senovka grécka, zázvor, zelený čaj, hloh, Benedikt lekársky, šípky, ľubovník bodkovaný, kôra brestu, valeriána

Neutrálne: podbeľ liečivý, púpava lekárska, baza, zemežlč, mäta záhradná, jahodové listy, materina dúška, chmeľ, sladké drievko, lipa, moruša, divozel, petržlen, breza biela, dubová kôra, mäta pieporná, listy z malín, šalvia lekárska, senna, bedrovník, železník lekársky, myší chvost

Nevhodné: kayenské korenie, rebarbora, šťavel obyčajný

 

Nápoje

Červené víno je pre ľudí s krvnou skupinou a veľmi dobré vďaka účinkom na srdce a cievy. Niekedy má priaznivý účinok aj káva. Zvyšuje množstvo žalúdočnej kyseliny a obsahuje podobné enzýmy ako sója.  Je dobré striedať kávu a zelený čaj.

Osožné: káva, káva bez kofeínu, zelený čaj, červené víno

Neutrálne: biele víno

Nevhodné: destiláty, pivo, sóda, šumivé nápoje, diétne osviežujúce nápoje, čierny čaj, čierny čaj bez kofeínu.

 

Doplnky stravy

 

Poskytujú zvýšenú obranu tam, kde ju potrebujete. Ľudia s krvnou skupinou A sa majú sústrediť na suplementáciu v oblasti: -      posilnenie imunitného systému

  • dodávka antioxidantov s protirakovinovým účinkom.
  • predchádzanie infekciám
  • posilnenie činnosti srdca

      

Osožné: Vitamíny skupiny B  najmä vitamín B12 , jeho nedostatok môže vyvolať okrem málokrvnosti aj neurologické poruchy a slabosť srdca. Vhodný je aj vitamín B3 niacín na zníženie cholesterolu. Potraviny s vysokým obsahom vitamínov B celozrnné  výrobky z obilnín, sójová omáčka, Miso( pasta zo sójových bôbov ), Tempeh, ryby, vajíčka  

Vitamín C  pôsobí ako antioxidant a blokuje aj účinok nitridov, ktoré vznikajú pri údení a solení mäsa. Ľudia krvnej skupiny A by sa mali vyhýbať údeným a soleným výrobkom. Vitamín C obsahuje ovocie a zelenina najmä bobuľovité ovocie, čerešne ,citrón, grapefruit, ananás, brokolica.

Vitamín E. Má obranný účinok proti rakovine a srdcovým chorobám. Potraviny, ktoré obsahujú vitamín E – rastlinné oleje( arašídový, avelánový,cédrový,  čerešňový, feniklový, hroznový, chia olej, jojobový, konopný, lopúchový, marhuľový, mrkvový, olej z kukuričných klíčkov, olej z pšeničných klíčkov, olej zo semien bazy čiernej, šípkový olej,olej z lieskových orieškov) ), celozrnné prípravky z obilnín, arašídy, zelená listová zelenina

Vápnik- obsahujú oleje( mandľový, makový, olej z vlašských orechov, lieskových orechov), jogurt, sójové mlieko, vajíčka, kozie mlieko, losos, sardinky, brokolica, špenát

Železo – najviac železa je v červenom mäsa, takže ľudia s krvnou skupinou A trpia nedostatkom železa. Železo obsahujú celozrnné prípravky z obilnín, fazuľa, figy, čierna melasa, riasa chlorella

Hloh obyčajný – posilňuje srdce, znižuje krvný tlak, zvyšuje pružnosť ciev, rozpúšťa aterosklerotické plaky, sú dostupné ako prírodné liečivá, tinktúry.

Kvercetín - Je to bioflavonoid, ktotý obsahuje napríklad cibuľa, cesnak, veľmi silný antioxidant  100x silnejší ako vitamín E, je súčasťou boja proti rakovine.

Pestrec mariánsky – detoxikuje pečeň, má silné  antioxidačné účinky. Existuje aj vo forme oleja. Dá sa kúpiť v obchodoch zdravej výživy.

Bromelaín (ananásové enzýmy), pomáhajú pri trávení bielkovín

Probiotické doplnky-  dobré baktérie na trávenie

Nevhodné: Vitamín A – zdroje bohaté na betakarotén, ktorý nie je nebezpečný, vajíčka, žltý melón, mrkva, špenát, brokolica

 

Plán cvičenia

 

Žijeme pod chronickým, nepretržitým stresom. Ten môže spôsobiť  50 – 80 % všetkých ochorení. Má neblahý vplyv na imunitný systém. Je potrebné naučiť sa ho odbúrať.

Ľudia s krvnou skupinou A reagujú na stres adrenalínom, ktorý vedie k strachu, podráždenosti a hyperaktivite. Stresové signály sa dostavia do imunitného systému a oslabia ho. Zvýšená citlivosť nervovej sústavy spôsobuje oslabenie protilátkovej obrany. Organizmus je príliš vyčerpaný , aby bojoval proti baktériám a vírusom. Ak ľudia s krvnou skupinou A žijú dlho v strese, môžu sa u nich prejaviť  srdcové ochorenia a rôzne druhy rakoviny. Preto je veľmi potrebné vedieť odbúrať stres cvičeniami, ktoré upokojujú a pomáhajú sústrediť sa. Vhodné sú taj-chi, golf, rýchla chôdza, plávanie, tanec, joga, strečing. Cvičiť je potrebné pravidelne 3-4 x do týždňa  30- 60 minút.

 

Osobnosť.

Pôvodní ľudia s krvnou skupinou A museli byť poctivý, poriadkumilovní, schopní rešpektovať zákony, a museli mať určitú dávku sebakontroly. Bez schopnosti rešpektovať iných nemôže fungovať žiaden kolektív, hustota obyvateľstva sa zväčšila a ľudia museli  znášať stresy spojené s preľudneným prostredím. Ranní ľudia patriaci ku krvnej skupine A museli byť rozumní, citliví a veľmi inteligentní. To platí pre nich aj teraz. Sú energickí, vynaliezaví, nároční perfekcionalisti, citliví, kooperatívní, tvoriví.  Sú však menej schopní zastávať vedúce pozície, pri ktorých by museli stále odolávať psychickému stresu. Len čo sa stres vystupňuje, prevládne nad nimi úzkosť, stávajú sa paranoickými a berú všetko príliš osobne.