Ako sa stravovať - skupina "0"

 
 
 

Stravovanie pre krvnú skupinu 0

KRVNÁ  SKUPINA  0

LOVEC, silný, sebaistý vodca.

Silné stránky:  odolný tráviaci trakt, silný imunitný systém, prirodzené obranné mechanizmy proti  infekcii, systém stavaný pre efektívny metabolizmus a zachovanie živín.

Slabé stránky:  intolerantný voči novým potravinovým podmienkam prostredia, imunitný systém môže byť príliš aktívny a napádať seba samého.

Zdravotné riziká: poruchy zrážania krvi, zápalové ochorenia - artritída, nízka produkcia hormónov štítnej žľazy, vredy, alergie.

Dietetický profil:  

Vysokoproteínový konzument mäsa   

Mäso, ryby, ovocie, zelenina

Obmedzene: obilniny, fazuľa, strukoviny   

 

Kľúč k chudnutiu:  vyhnúť sa obiliu, kukurici, rôznym druhom fazule, šošovici, letnej  kapuste, ružičkovému kelu, karfiolu, listu horčice.   

Pomáhajú:  morské riasy, ryby a iné vodné živočíchy, soľ, pečeň, červené mäso, zimná kapusta, špenát, brokolica

Doplnky:  vitamín B, vitamín K, vápnik, jód, sladké drievko, morské riasy

Plán cvičenia: Intenzívne fyzické cvičenie ako  aerobik, bojové umenia, kontaktné športy, beh.      

Krvná skupina 0 je univerzálny darca.  v prípade nutnosti môže darovať krv hociktorej krvnej skupine, ale môže ju dostať iba od krvnej skupiny 0.  

Ľuďom krvnej skupiny  0 sa darí, ak intenzívne cvičia a majú dostatok živočíšnych bielkovín. Úspech diéty  podľa krvnej skupiny 0 závisí na využití chudého mäsa bez chemikálií, na hydine a mäse z rýb. V minulosti to bol lovec, ktorý sa živil ulovenou korisťou, ktorú musel dohoniť. Chudnutie u ľudí s krvnou skupinou o sa najľahšie začína obmedzením konzumácie obilnín, chleba, strukovín, fazule .  Nebezpečný je pre ne glutén,  ktorý sa nachádza hlavne v pšenici a obilninách. Je dôležité vynechať  všetky výrobky z pšenice, ak chceme schudnúť. U ľudí s touto krvnou skupinou  je spravidla nízka hladina hormónov štítnej žľazy, lebo nemajú dostatok jódu.  Následkom zníženej činnosti štítnej žľazy môžu priberať, zadržiavať tekutiny, mať atrofiu svalstva  a pocit únavy.

Jedlá podporujúce priberanie:  pšenica,  kukurica – spomaľujú metabolizmus, fazuľa siata, biela – narušuje využívanie energie, šošovica – narušuje metabolizmus živín, kapusta, ružičkový kel, karfiol, horčica – inhibuje funkciu hormónov štítnej žľazy.

Jedlá podporujúce chudnutie:  morské chaluhy( riasy ), morské ryby, jodidovaná soľ – obsahujú jód ,podporujúci činnosť štítnej žľazy  ( soľ, ale okrem jódu obsahuje aj sodík, ktorý zvyšuje krvný tlak a zadržiava vodu, takže so soľou opatrnejšie), pečeň, kel , brokolica – zvyšujú efektívnosť metabolizmu. 

Morské riasy s obsahom jódu na trhu: chlorella, KELP, KOMBU,ARAME, chaluha bublinkatá

 

OSOŽNÉ, NEUTRÁLNE  A  NEVHODNÉ POTRAVINY

Osožné potraviny sú pre vás liekom, neutrálne potravou a nevhodné jedom. Mali by ste preferovať osožné potraviny pred neutrálnymi a obmedzovať až podľa možnosti vylúčiť nevhodné potraviny, ktoré obsahujú pre vás škodlivé lektíny, ktoré môžu  vyvolať zápaly sliznice, čo sa môže podobať alergii na jedlo.

 

Mäso a hydina

Čím väčšej námahe ste vystavení, tým viac bielkovín organizmus potrebuje. Ale nikdy nekonzumujte viac ako 180 g mäsa denne.

Osožné: Hovädzie mäso, mleté hovädzie mäso, baranie, jahňacie, teľacie, bizónie mäso, divina, pečeň,  srdce

Neutrálne: Kuracina, kačacina, králik, moriak, jarabica, prepelica, bažant

Nevhodné: Bravčové mäso, slanina, husacina, šunka

 

Morské a sladkovodné živočíchy

Mali by znamenať pre ľudí s krvnou skupinou 0 jeden z hlavných zdrojov potravy.

Osožné: Losos, makrela, sardinky, sleď, pstruh dúhový, treska, šťuka morská, šťuka riečna, mečiar, plotica, ostriež, jeseter, okúň biely, okúň žltý, alóza, platesa obrovská, ryba žltochvostá.

Neutrálne:  Kapor, pstruh morský, sardela, tuniak, úhor, žralok, kosatka, garnát, hrebenatka, korytnačka, mušle, ostriež, šťuka malá, slimák, sépia, ustrice, žaby.

Nevhodné: Sleď marinovaný, losos údený, zubáč morský, kaviár, barakuda, chobotnica, kalmar

Konzumácia rýb je mimoriadne prospešná pre ľudí skupinou 0. Ryby by mali byť jedným z hlavných zdrojov potravy denne.

 

Mliečne produkty a vajíčka

Ľudia s krvnou skupinou 0 by mali obmedziť konzumáciu mliečnych výrobkov, nemali by  byť ich hlavným zdrojom potravy, môžete konzumovať jeden  z výrobkov raz denne.  Musíme však pamätať na to, že mliečne produkty sú najlepším prírodným zdrojom vápnika.  Vajíčok by ste mali skonzumovať 4 – 5 ks týždenne.

Osožné: Zvlášť odporúčaný mliečny výrobok pre nich nie je.

Neutrálne: Kozí syr, mozarella, farmársky syr, syr Feta, sójový syr Tofu, sójové mlieko, maslo. Sójový syr a sójové mlieko sú dobrou alternatívou mliečnych výrobkov.

Nevhodné: Mlieko  plnotučné, polotučné, nízkotučné, jogurty, tvaroh, srvátka, cmar, kefír, zmrzlina, syry Eidam, Ementál, Gouda,  Parmezán, Ricotta, Camembert, Čedar, roztierateľné syry

 

Oleje a tuky

Oleje rastlinné znášajú veľmi dobre. Majú veľmi dobrý účinok na srdce a cievy, uľahčujú znižovanie cholesterolu v krvi. Doporučená je 1 lyžica denne.

Zvlášť vhodné sú: Olivový a ľanový olej

Neutrálne: Olej canola, sezamový olej, slnečnicový olej

Nevhodné: Kukuričný, arašídový, šafránový olej

 

Orechy a semená

Môžu byť dobrým zdrojom rastlinných bielkovín.  Obsahujú ale aj veľa rastlinných olejov. Konzumujeme denne za polievkovú lyžicu.

Vhodné :tekvicové jadrá, vlašské orechy

Neutrálne:  mandle, gaštany, lieskové orechy, makadamiové a pekanové orechy, sezam, slnečnicové jadrá

Vyhýbajte sa: orechy kešu, arašidy, pistácie, mak

 

Fazuľa a strukoviny

Tráviaca sústava ľudí s krvnou skupinou 0 pomerne zle spracúva fazuľu.

Osožné: fazuľa Aduke, Azuki ,Pinto, fazuľa  strakatá,

Neutrálne: fazuľka zelená struková , fazuľa biela, čierna, červená, sója červená, zelený hrášok

Nevhodné: fazuľa siata, šošovica( zelená,  červená)

 

Obiloviny

Za obezitu ľudí s touto skupinou sú pravdepodobne jedlá obsahujúce pšenicu. Glutén,  ktorý pšenica obsahuje narúša metabolické procesy, živiny sa pomalšie premieňajú na energiu a ukladajú sa vo forme tuku.

Ideálne obilniny  pre nulky nie sú žiadne.

Neutrálne: amarant, pohánka, jačmeň, ryža, pšenica špalda, proso

Nevhodné:  Kukuričná múka, kukuričné vločky, ovsené otruby, ovsené  vločky, ovsená múka, pšeničné klíčky, kukuričné vločky

 

Chlieb a pečivo

Nesmie obsahovať pšenicu. Pozor na chlieb a pečivo!!!  Doporučené je maximálne 1 krajec alebo 1 kus pečiva,( ktoré sú vhodné), a to nie každý deň.

Osožnéchlieb Essene, Ezekiel ( dostanete kúpiť v mrazničkách predajní zdravej výživy )

Neutrálne: ryžový chlieb, sójový chlieb, chlieb zo špaldovej múky, bezlepkový chlieb, chlieb Wasa( druh sucháro), 100% ražný chlieb, knäckebrot (fin crisps)

Vyhýbajte sa:  chlieb z pšeničných klíčkov, čierny ovsený chlieb, mnohozrný chlieb, celozrnný chlieb, biely chlieb, biele bagety, kukuričné pagáčiky, čajové pečivo, maces, grahamové pečivo

 

Zrná a cestoviny

Drvivá väčšina cestovín obsahuje pšeničnú múku. Vhodné sú pre vás len  cestoviny zo špaldovej múky, ryžovej múky, pohánky .

Neutrálne: pohánková kaša, pohánka, quinoa, ryža( hnedá, natural, basmati, jazmínová), ryžová múka, špaldová múka, ražná múka

Vyhýbajte sa: biela múka, ovsená múka, grahamová múka, bulgur, kus – kus, rezance soba, múka z pšeničných klíčkov

 

Zelenina

Tvorí ďalšiu veľmi dôležitú zložku stravy. Môžu jesť veľa druhov, ale kapusta, ružičkový kel, karfiol, horčica tlmia činnosť štítnej žľazy, lucerna  dráždi tráviacu sústavu, plesne v hubách a olivách môžu spustiť alergie, patizóny a zemiaky môžu spôsobiť problémy s kĺbami, kukurica môže spôsobovať cukrovku a obezitu. Doporučená je jedna šálka surovej alebo varenej zeleniny denne.

Osožná zelenina:  artičoky, kel, červená paprika, zemiaka sladké(batáty),brokolica, cigória, cibuľa, petržlen, paštrnák, americký kel, púpava, cesnak, chren, tekvica, kaleráb, pór, hlávkový šalát, špenát, biela reďkovka

Neutrálna: špargľa, bambusové výhonky, cvikla( červená repa), mrkva, zeler, uhorky, kôpor, fenikel, zázvor, ľadový šalát, hliva ustricová, oliva zelená, paprika ( zelená, žltá), reďkovka, tofu, tempeh  (indonézske jedlo zo sóje), paradajky, gaštany, cuketa

Vyhýbajte sa: avokádo, čínska, červená, biela kapusta, karfiol, kukurica, baklažán, huby pestované, huby shiitake, horčica, oliva ( čierna, grécka, španielska), zemiaky ( biele, červené ), listy lucerny, ružičkový kel

 

Ovocie

Ovocie môže byť alternatívou konzumácie chleba a cestovín. Ak zjete namiesto chleba trochu ovocia, váš organizmus bude fungovať lepšie a môžete znížiť aj svoju váhu.  Osožné sú najmä druhy ovocia so zásaditým účinkom, aby sa zmiernili kyslé účinky žalúdočnej kyseliny. Pomaranče, mandarínky, jahody, černice, kokosový orech vynechať. Konzumujte 1 kus  alebo 100 – 150 g ovocia denne, najlepšie dopoludnia.

 

Osožné: figy (čerstvé, sušené ), slivky (bystrické, mirabella, červené ,  sušené)

Neutrálne: jablká, marhule, banány, brusnice, čerešne, čučoriedky, čierne, červené ríbezle, ďatle, baza čierna, egreš, grapefruit, hrozno, kiwi, citrón, limetka, mango, melón  červený, nektarinky, papaja, broskyne, hrušky, ananás, granátové jablko, hrozienka, maliny, carambola

Vyhýbajte sa: černice(ostružiny), melón žltý, pomaranče, mandarínky, jahody, rebarbora, kokosový orech

 

Zeleninové a ovocné šťavy

Konzumácia zeleninových štiav je vhodnejšia ako ovocných, lebo sú alkalické. Vynechajte šťavy s vysokým obsahom cukru (jablková)

Osožné: višne, ananás, slivky

Neutrálne: marhule, hrozno, grapefruit, papaja, čučoriedky, zeler, mrkva, paradajky, šťava z odporúčaných druhov  zeleniny

Vyhýbajte sa: jablká, jablkový mušt, kapusta, pomaranče

 

Koreniny

Koreniny s výťažkami z morských rias sú bohaté na jód, petržlen, kari,  kayenské korenie upokojuje, korenie čierne mleté, ocot, dráždia sliznicu.

Osožné: svätojánsky chlieb, korenie kari, výťažok z morských rias, petržlen, kayenské korenie, kurkuma

Neutrálne: agar, aníz, kôpor, cesnak, želatína, med, chren, javorový sirup, majoránka, miso (omáčka z tofu), melasa, bazalka, bobkový list, kardamom, rozmarín, mäta pieporná, šafran, šalvia, soľ, pažítka, čokoláda, klinčeky, koriander, tatárska omáčka, sójová omáčka Tamari (čistý sójový koncentrát ), manioka, estragón, tymián, paprika

Vyhnite sa: kapari, škorica, kukuričný škrob, mleté čierne, biele korenie, vanilka, ocot všetkých typov ( jablčný, balzamový, vínny )

 

Prísady

Prakticky neexistuje prísada na ochucovanie, ktorá by bola vhodná pre ľudí s krvnou skupinou 0. Horčicu, majonézu a šaláty odporúčame konzumovať iba v malých množstvách a podľa možnosti s malým množstvom tuku.  Kečup úplne vynechať, lebo obsahuje ocot. Marinované jedlá dráždia žalúdočnú sliznicu. Ako prísady používať olivový olej, citrónovú šťavu, cesnak.

 

Nápoje

Je málo nápojov vhodných  pre ľudí s krvnou skupinou 0. Voda s jedlou sódou neutralizuje kyslé prostredie, zelený čaj môže nahrádzať nápoje s kofeínom, ktoré nie sú vhodné. Kávy by sme sa mali vzdať celkom, zvyšuje obsah žalúdočných kyselín.

Osožné: sóda bicarbóna

Neutrálne: zelený čaj, pivo, víno( pivo a víno v obmedzenom množstve, ale keď chceme chudnúť, tak ich vynecháme, obsahujú veľa kalórií.)

 Vyhýbajte sa: káva, destiláty, šumivé nápoje ,čierny čaj, aloe, echinacea

 

Bylinkové čaje

Mali by slúžiť na upokojenie tráviacej sústavy a imunitného systému. Lucerna, aloe, lopúch vedú k zriedeniu krvi.

Osožné: púpava, senovka grécka, zázvor, chmeľ, lipa, moruša, petržlen, mäta pieporná, šípky, koreň brestu

Neutrálne: rumanček pravý, hloh, sladké drievko, divozel, listy z malín, baza, šalvia, materina dúška, mäta záhradná, valeriána lekárska, gingsen  (ženšen ), zelený čaj, dubová kôra, myší chvostík, breza biela, železník lekársky

Nevhodné: lucerna, aloe, lopúch, podbeľ liečivý, echinacea, ďatelina červenastá, rebarbora, ľubovník bodkovaný, senna, jahodové listy, šťaveľ obyčajný

 

Doplnky výživy

Doplnky výživy by sa mali zamerať na : urýchľovanie metabolizmu,  zvyšovanie aktivity zrážania krvi, predchádzanie zápalom, stabilizácia funkcie štítnej žľazy

 

Osožné: vitamíny  skupiny B, lebo majú sklon k lenivému metabolizmu. Najvhodnejšie potraviny bohaté na vitamín B sú: mäso, pečeň,  obličky, vajíčka ( s mierou ), orechy, zelená listová zelenina, ovocie

vitamín K , jeho nedostatok má za následok poruchy zrážania krvi. Je ho potrebné prijímať v potrave. Potraviny bohaté na vitamín K sú: pečeň , vaječný žĺtok, zelená listová zelenina ( kel, špenát, rôzne druhy zelených šalátov )

vápnik:  mliečne výrobky, ktoré sú hlavným zdrojom vápnika, nie je vhodné konzumovať vo veľkej miere, preto je vhodné nahradiť ich potravinami, ktoré obsahujú veľké množstvo vápnika. Sú to sardinky, losos, brokolica, špenát, mandle, vlašské orechy, lieskové orechy, slnečnicové semiačka, sója, tofu, figy, mak. Veľa vápnika obsahujú aj rastlinné oleje, ktoré dostanete v obchodoch zdravej výživy . Jedná sa o olej makový, mandľový, olej Chia ( ten zároveň pôsobí na vysoký krvný tlak, znižuje cholesterol a triglyceridy, používa sa pri reumatickej artritíde), olej z lieskových orieškov ( obsahuje zároveň železo, zinok, draslík, vitamín E – proti rakovine prsníka, prostaty )

 jód je nevyhnutným  stopovým prvkom pri syntéze hormónov štítnej žľazy. U ľudí s krvnou skupinou 0 sa často vyskytuje porucha činnosti spôsobená nedostatkom jódu, čo má za následok váhový prírastok, zadržiavanie vody v tele, pocit únavy. Dbajte o to, aby strava obsahovala potraviny bohaté na jód – morské ryby, morské riasy, jodidovanú soľ

 ( s mierou )

Sladké drievko: Vysoká koncentrácia žalúdočnej kyseliny  môže mať  za následok podráždenie žalúdka a vredy. Preparát zo sladkého drievka ( vo forme prášku alebo pastiliek, dostať v obchodoch zdravej výživy ) lieči žalúdočné problémy a pomáha pri hojení vredov.

Sladovku používame ako prostriedok proti kašľu a zachrípnutí, ďalej pri ochorení obličkových kamienkov, pri dne, reumatizme a ako prísadu k preháňacím zmesiam. V súčasnej dobe sa využívajú jej extrakty pri žalúdočných vredoch. Extrakt sladkého drievka (pri miestnom použití) má špeciálne protizápalové účinky, podobné účinkom glukokortikoidov, hormónov kôry nadobličiek. Zahustený extrakt zo sladkého drievka je známy pod ľudovým názvom pendrek a je obľúbenou pochúťkou.

Bylinka podporujúca vykašliavanie, pôsobí tiež ako mierne preháňadlo, vhodná pri žalúdočných vredoch a vredoch dvanástnika. Pijeme nálev z 1 kávovej lyžičky na šálku a to 2x až 3x denne.

Táto bylina je známa tiež pod názvami lekorica, lékorica, lekorica hladkoplodá, lékorica sladká, likorica, sladič drevo, sladké drevo, sladké drievko, sladké drievko hladkoplodé, sladký koreň alebo sladovka hladkoplodá.

Fucus vesiculosus (ang.Bladder Wrack) je morská mechúrikovitá riasa, ktorá obsahuje jód a fukózu, ktorá chráni  sliznicu pred účinkami baktérie Helibacter pylori, ktorá zapríčiňuje žalúdočné vredy. Riasa je účinná pri redukcii telesnej hmotnosti

Chaluha bublinatá( morská riasa) – fukus vesiculisus  sa používa pri poruchách štítnej žľazy (znížená činnosť štítnej žľazy), pri obezite (podporuje metabolizmus) a ako preháňadlo. Znižuje riziko výskytu nádoru prsníkov a maternice. Pôsobí protireumaticky. V ľudovom liečiteľstve sa využíva v čajových zmesiach ako odtučňovací prostriedok.

Bežné dávkovanie: polovica kávovej lyžičky na 1 šálku nálevu. Nálev sa pije 2x až 3x denne

Nevhodné: Vitamín A – zdroje bohaté na betakarotén, ktorý nie je nebezpečný, vajíčka, žltý melón, mrkva, špenát, brokolica

 

Cvičenie

Žijeme pod chronickým, nepretržitým stresom. Ten môže spôsobiť  50 – 80 % všetkých ochorení. Má neblahý vplyv na imunitný systém. Je potrebné naučiť sa ho odbúrať.

Ľudia s krvnou skupinou 0 sa musia pravidelne a intenzívne  hýbať, tým odbúravajú stres. Ich organizmus je na to stavaný. Mali by sa intenzívne hýbať  minimálne 4 krát  do týždňa  a dĺžka cvičenia by mala byť od 30 – 60 minút. Pre ľudí s krvnou skupinou 0 je najlepším liekom na únavu, depresiu, nespavosť  a stres pohyb a fyzická práca. Ak sa ľudia skupiny 0 prestanú hýbať, organizmus sa stáva oveľa zraniteľnejším voči zápalovým a autoimunitným ochoreniam ako je artritída, astma, dochádza k stálemu rastu hmotnosti až k obezite. Vhodné cvičenia : rekreačný beh, rýchla chôdza, cyklistika, tanec, bojové umenia, plávanie.

 

Osobnosť

Každý človek s krvnou skupinou 0 nosí vo svojej genetickej pamäti silu, tvrdosť, sebaistotu, odvahu, intuíciu, vrodený optimizmus, snahu po úspechu. Je to silný vodca, dôveryhodný pragmatik, stratég, trpezlivý logik.  Má veľmi silný pud sebazáchovy.  Dobre znáša namáhavú fyzickú prácu, ale ak jej niet, podlieha depresii, je zúfalý, unavený, často trpí nadváhou.